The article analyzes the scientific production regarding COVID-19 in the Spanish language Communication journals indexed in the Scimago Journal Ranking (SJR) Scopus in Q1, Q2, Q3 and Q4, in July 2022. Via a methodological content analysis we identified: the number of articles, authors, and gender, financing, origin and institutional affiliation, dominant subject matter; the differences were established according to quartile and journals. The results show a predominance of articles with two or three authors and a higher presence of women. In terms of origin, they are mainly from the universities of Madrid and Barcelona. With respect to the subject matter, there is a reinforcing of digital environments, especially the platform Twitter due to its capacity for sharing and spreading ideas quickly. It is followed by the conventional news media, disinformation and corporate communication.
Acosta, F., Viloria, D., Arteta, A. & Ospino, C. (2021). Determinantes del desempeño gerencial: Instituciones de Educación Superior del departamento Atlántico-Colombia frente al Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, XXVII (2), 296-308.
Arza, S. (2021). El indudable beneficio de las Vacunas en la Pandemia COVID19. Mem. Inst. Investig. Cienc. Salud. 19(1), 3-5. http://dx.doi.org/10.18004/mem.iics/1812-9528/2021.019.01.03
Aguado, G., Herrero, E. & Rolangela de Oliveira. E. (2022). Dinámicas de la producción científica española en las revistas de Comunicación en WoS. Revista Española de Documentación Científica 45(2), e326 https://doi.org/10.3989/redc.2022.2.1854
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Researches. Michigan: Free Press.
Caffarel, C., Ortega, F. & Gaitán, J.A. (2017). Investigación en Comunicación en la universidad española en el período 2007-2014. Profesional de la información, 26 (2), 218-227. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.08
Calvo, D., Cano, L. & Llorca, G. (2022). COVID-19 vaccine disinformation on YouTube: analysis of a viewing network. Communication & Society, 35(2), https://doi.org/10.15581/003.35.2.223-238
Cáceres, M. D. & Díaz, M. J. (2022). El liderazgo de la mujer en la investigación en comunicación en España. Revista Española de Documentación Científica, 45 (2), e324. https://doi.org/ 10.3989/redc.2022.2.1859
Carrasco, Á. & Saperas, E. (2022). Los marcos teóricos en cinco revistas españolas de referencia sobre comunicación (2011-2021): entre la centralidad y la dispersión teórica. Communication & Society, 35(2), 155-168. https//:doi.org/ 10.15581/003.35.2.155-168
Carrasco, R. Martín, M.A., Villar, E. & Cuesta, U. (2021). Las vacunas contra la COVID en Twitter, redes, mensajes y bots. En Sotelo, J. (coord.), Digital media: el papel de las redes sociales en el ecosistema educomunicativo en tiempos de COVID-19, 485-498
Casado, M.A. & Fernádez-Quijada, D. (2013). El estado de la investigación española en políticas de comunicación: una revisión bibliométrica (2002-2011). Trípodos, 32, 113-132. https://doi.org/10.7764/cdi.54.51309
Casero, A. (2020). Impact of CoViD-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. Profesional de La Información, 29(2),1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
Castillo, A., & Carretón, M.C. (2010). Investigación en Comunicación. Estudio bibliométrico de las revistas de comunicación en España. Comunicación y Sociedad, 23(2), 289-327. https://doi. org/10.15581/003/23.2.289-327
Castillo, A., Rubio, Á., & Almansa, A. (2012). La investigación en Comunicación. Análisis bibliométrico de las revistas de mayor impacto del ISI. Revista Latina de Comunicación Social (67), 248-270. https://doi.org 10.4185/RLCS-067-955-248-270
Costa, C. (2017). Análisis de la productividad y visibilidad en Scopus de los investigadores españoles en Comunicación. Observatorio, 11(3), 1-16. https:// doi.org/10.15847/obsOBS11320171030COVID-19
Costa, C. & López, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. Profesional de la información, 29(3), e290304. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.04
Chaparro, H. & Cuéllar, D. (2022). Investigación académica de la comunicación: un balance de la investigación en comunicación en la Universidad de Lima (2016-2021). Contratexto, 37, 125-156. https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n037.5703
De Filippo, D. (2013). La producción científica española en Comunicación en WOS. Las revistas indexadas en SSCI (2007-12). Comunicar, 21(41), 25-34. https:// doi.org/10.3916/C41-2013-02
De-Haro, M., & Martínez, F. (2011). Análisis temático de los artículos sobre Historia del Periodismo publicados en las revistas científicas españolas de Comunicación. Documentación de las ciencias de la información, 34, 223-239. https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2011.v34.36455
Elías, C., & Catalan, D. (2020). Coronavirus: Fear to “official” fake news boosts WhatsApp and alternative sources. Media Commun. 8, 462–466. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3217
Escribà, E. & Cortiñas, S. (2013). La internacionalización y las coautorías en las principales revistas científicas de Comunicación en España. Comunicar, 21(41), 35-44. https://doi.org/10.3916/C41-2013-03
Fernández, D. & Masip P. (2013). Tres décadas de investigación española en comunicación: hacia la mayoría de edad. Comunicar, 2(41), 15-24. https://doi.org/10.3916/C41-2013-01
Ferrer, A., Calabuig, J.M., Peset, F., & Sánchez, I. (2020). Trabajar con datos abiertos en tiempos de pandemia: uso de covidDATA-19. Profesional de la información, 29 (4), e290421. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.21
García, D., & Merino, M. (2022). Desinformación anticientífica sobre la COVID-19 difundidaen Twitter en Hispanoamérica. Cuadernos.info, (52),24-46. https://doi.org/10.7764/cdi.52.42795
Giménez, E. (2015). La evaluación de la producción científica: breve análisis crític (Evaluation of scientific production: short critical analysis). Relieve, 21(1), 1-9. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5160
Gonzalez, R., Repiso, R., & Arroyave, J. (2020). Revistas iberoamericanas de comunicación a través de las bases de datos Latindex, Dialnet, DOAJ, Scopus, AHCI, SSCI, REDIB, MIAR, ESCI y Google Scholar Metrics. Revista Española de Documentación Científica, 43 (4), e276. https://doi.org/10.3989/redc.2020.4.1732
Goyanes, M. (2017). Desafío a la investigación estándar en comunicación. Crítica y alternativas. Barcelona: Editorial UOC.
Goyanes, M., & Rodríguez, E. (2018). Investigación en comunicación en revistas científicas en España (2005-2015): de disquisiciones teóricas a investigación basada en evidencias. Profesional de la Información, 27(6), 128-1291. https://doi.org/10.3145/
Guarinos, V., & Martín, D. (2022). Vejez y radio en la pandemia: el caso de la Cadena SER y Radio Nacional de España. Cuadernos.info, (51), 138-158. https://doi.org/10.7764/cdi.51.27787
Hernández, I., & Giménez, T. (2021). YouTube as a Source of Influenza Vaccine Information in Spanish. Int J Environ. Res Public Health, 18(2), 727. https://doi.org/10.3390/ijerph18020727.
Herrera, E., López, J.R., Guallar, J., & Cobo, M.J. (2020). Globaltrends in coronavirus research at the time of COVID-19: A general bibliometric approach and content analysis using SciMAT. Profesional de la información, 29 (3) e290322. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.22
Igartua, J. (2006) Métodos cuantitativos de investigación en comunicación (Quantitative methods of research in communication). Barcelona: Bosch.
Igartua, J.J., Ortega, F., & Arcila, C. (2020). Communication use in the times of the coronavirus. A cross-cultural study. Profesional de la información, 29 (3), e290318. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.18
Jin, Z., Du, X., & Yang, H., et al. (2020). Structure of Mpro from COVID-19 virus and discovery of its inhibitors. Nature, 582, 289–293. https://doi.org/10.1038/s41586-020-2223-y
Koivisto, J., & Thomas, P. (2010). Mapping communication and media research: Conjunctures, institutions, challenges. Tampere University Press.
Landis R., & Koch, G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33 (1), 159- 174. https://doi.org /10.2307/2529310
Lewis, J., & Cushion, S. (2019). Think Tanks, Television News and Impartiality: The ideological balance of sources in BBC programming. Journalism, Media and Culture, 20, 1–20. http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2017.1389295
Lombard, M., Snyder, J., & Bracken, C. (2002). Content analysis in mass communication: Assessment and reporting of intercoder reliability. Human Communication Research, 28(4), 587-604. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2002.tb00826.x
Lozano, C., Gaitán, J. A., Caffarel, C., & Piñuel, J.L. (2020). Una década de investigación universitaria sobre Comunicación en España, 2007- 2018 (A decade of scholarly research on Communication in Spain (2007-2018). Profesional de la Información, 29, 1-16.
Martínez, M., & Saperas, E. (2011). La investigación sobre Comunicación en España (1998-2007). Análisis de los artículos publicados en revistas científicas. Revista Latina de Comunicación Social, 66, 101-129. https://doi.org/10.4185/RLCS-66- 2011-926-101-129
Martínez, M., Saperas, E., & Carrasco, A. (2019). Communication research in Spain over the past 25 years (1990-2014). Objects of study and research methods in the papers published by Spanish peer-reviewed communication journals). Empiria: Revista de metodología en Ciencias Sociales, 42, 37-69. https://doi.org/empiria.42.2019.23250
Masip, P. (2011). Efecto ANECA: producción española en Comunicación en el Social Science Citation Index. Anuario Think EPI, 5, 206-210.
Mateus, J.C., Andrada, P., del Rosario, C., Ugalde, C., & Novominsky, S. (2021) Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 70, 9-19, https://doi.org/10.3916/C70-2022-01
Mheidly, N., & Fare, J. (2020). Leveraging media and health communication strategies to overcome the COVID-19 infodemic, Journal of Public Health Policy, 41, 410–420 https://doi.org/10.1057/s41271-020-00247-w
Montaña, M., Ollé, C., & Lavilla, M. (2020). Impacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en España. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 155-167. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1472
Montero, J., Cobo, M., Gutiérrez, M., Segado, F., & Herrera, E. (2018). A science mapping analysis of ‘Communication’ WoS subject category (1980-2013) . Comunicar, 26 (55), 811-91. https://doi.org/10.3916/c55-2018-08
Moreno, Al., Gorraiz, J., & Repiso, R. (2021). Assessing the publication output on country level in the research field communication using Garfield’s Impact Factor. Scientometrics, 126 (7). https://doi.org/10.1007/s11192-021-04006-w
Noain, A. (2021). Desinformación y COVID-19: Análisis cuantitativo a través de los bulos desmentidos en Latinoamérica y España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 879-892.
Park, H.W., & Leydesdorff, L. (2009). Knowledge linkage structures in communication studies using citation analysis among communication journals. Scientometrics, 81(1), 157-175. https://doi.org/10.1007/ s11192-009-2119-y
Peña, S., Larrondo, A., & Morales, J. (2022). Comunicación política, institucional y medios de comunicación en tiempo de pandemia. Análisis del diálogo sobre vacunas en cinco países iberoamericanos. Revista Comunicación, 21 (1), 315-328. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A16
Pérez, J., Meso, K., & Mendiguren, T. (2020). Fake news y coronavirus: detección de los principales actores y tendencias a través del análisis de las conversaciones en Twitter. Profesional de la información, 29 (3), e290308. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.08
Prado, E. (2017). Política científica, publicación e internacionalización en el campo de la Comunicación en España. En Martins, Moisés de Lemos (Ed.), A internacionalização das comunidades lusófonas e ibero-americanas de CiênciasSociais e Humanas. O caso das Ciências da Comunicação, (pp.201-215). CECS-Publicações. .
Redondo, M., & Caffarel, C. (2022). Investigación de la Ética periodística en España (2007-2018). Evolución y prospectiva. Revista de Comunicación/ Mediterrenean Journal of Communication, 13 (2), 13-30 https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.20550
Repiso, R., & Moreno, A. (2022). Producción científica española en Comunicación indexada en Web of Science: contextualización y presencia en el Ranking de Shanghái. Profesional de la información, 31(1), e310119. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.19
Rivas, R., García, M., & Rojas, J. L. (2021). Estrategias comunicativas en Twitter y portales institucionales durante la segunda ola de Covid-19: análisis de los gobiernos de Alemania, España, Portugal y Reino Unido. Revista Latina de Comunicación Social, 79,49-73. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1517
Rodríguez, A., Montes, C., & Osorio, C. F. (2022). Sentimientos hacia el vacunación contra la covid-19: panorama colombiano en Twitter. Palabra Clave, 25(1), e2514. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.4
Rodríguez, E. (2016). Aportación científica de los congresos de la AE-IC (20082014): reseña histórica y estado actual de la investigación en Comunicación. Historic Overview and the Current State of Communication Research). Historia y Comunicación Social, 21(1), 115-137. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2016. v21.n1.52687
Rodríguez, B., Pérez, M.E., & Martín, T, (2023). Investigación en comunicación: diferencias entre Península Ibérica y América Latina. Cuadernos.info, (54), 182-204. https://doi.org/10.7764/cdi.54.51309
Rogel, R., & Santiago, I. (2017). Revistas científicas latinoamericanas de Comunicación indizadas en WoS, Scopus y bases de datos de Acceso Abierto. Comunicación y Sociedad, 30, 167-196. https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6514
Rosique, G., & Francisco, E. (2022) La producción científica en comunicación de las investigadoras españolas (2005-2015). Historia y Comunicación Social, 27(1), 5-17. http://dx.doi.org/10.5209/hics.71739
Sánchez, J.M., Marcos, J.C., & Olivera, M. (2015). Producción científica sobre Comunicación y Medios en las revistas de Documentación (2000-2014). Revista Española de Documentación Científica, 38 (4), e108. http://dx.doi.org/10.3989/ redc.2015.4.1257
Serrano, N., Aragón, E., & Mérida, R.. (2021) Percepción de las familias sobre el desempeño escolar durante el confinamiento por COVID-19. Comunicar, 70 , Revista Científica de Educomunicación
Silva, J. J., Martínez, L., & Cuesta, U. (2022). Impacto en el consumo de TV en Es- paña debido a las restricciones de movilidad por covid-19 en 2020. Palabra Clave, 25(1), e2515. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.5
Soriano, J. (2008). El efecto ANECA. Congreso Internacional Fundacional AE-IC. Santiago de Compostela: Asociación Española de Investigación de la Comunicación
Trabadela, J., Nuño, M.V., Guerrero, P., & De Moya, F. (2020). Análisis de dominios científicos nacionales en Comunicación (Scopus, 2003-2018). Profesional de la información, 29 (4), e290418. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.18
Túñez, M., Martínez, Y., & Valarezo, K. (2014). Análisis de productividad, impacto e índice h de la investigación en comunicación a través de los perfiles personales en Google Académico. Revista latina de comunicación Social, 69, 684-709. https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1030
Tur, V., López Sánchez, C., García, J. A., López, M., Monserrat, J., & Quiles, M.C. (2014). Especialización y revistas académicas españolas de Comunicación (Specialisation and Spanish journals of communication). Revista Latina de Comunicación Social, 69, 12-40.
Villa, A.D., & Cerdán, V. (2020). Bulos durante la pandemia del COVID-19 en España: un estudio a través de Google Trends. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 169-182. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1473
Villar, G., Souto, M., & Martín, A. (2022). Virality, only the tip of the iceberg: ways of spread and interaction around COVID-19 misinformation in Twitter. Communication & Society, 35(2), 239-256 https://doi.org/10.15581/003.35.2.239-256
Wimmer, R., & Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch.