Social imaginary of the metaverse: an approach from peruvian digital media headlines

Authors

Abstract

This research explores how seven peruvian online media, through their headlines on the Internet, construct and disseminate social imaginaries about the concept of metaverse. A qualitative method had used to analize 69 headlines from the digital platforms of RPP, La República, Perú 21, Gestión, Caretas, El Comercio and Agencia Andina from October 2021 to July 2022 was used; and content analysis under the framework of the Operational Model for the Observation of Social Imaginaries. Among the main findings are the codes "Transformer" and "Inevitable" as key factors in this imaginary, in addition to the fact that the metaverse is an element underrepresented in digital media, usually destined to the technology section as a technical element and not for the social impact it represents.

Keywords:

Digitale media, metaverse, social imaginary, online headlines, virtualization

Author Biography

Francisco Paredes León, Universidad Privada del Norte

Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Magister en Diseño Industrial, Magister en Administración, Estudios de Maestría en Comunicaciones, Estudios de Doctorado en Administración. Investigador Renacyt y Profesor de la Facultad de Negocios, Universidad Privada del Norte, Perú.

References

Aravena, A., & Baeza, M. A. (2017). Imaginarios sociales y construcción intersubjetiva de alteridad. La prensa escrita y la cuestión mapuche en Chile. Cultura y representaciones sociales, 12(23), 7-29.

Banchs, M., Agudo, Á., & Astorga, L. (2007). Imaginarios, representaciones y memoria social. Espacios imaginarios y representaciones sociales. Aportes desde Latinoamérica, 47-95.

Cabrera, D. (2006). Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Biblos

Cabrera, D. (2000). Las nuevas tecnologías de la información y el tiempo como imaginario. Exploraciones del imaginario tecnológico contemporáneo. [Tesis de Maestría en Sociosemiótica, Universidad Nacional de Córdova]. ProQuest Central.

Cabrera, D. (2003). Las nuevas tecnologías como significaciones imaginarias. Revista de comunicación, 1(2). 6-24.

Castelló, A. (29 de diciembre de 2021). ¿Qué es exactamente el metaverso y cómo puede cambiar a los medios digitales? Xalok. https://bit.ly/425Ffad

Chávarro, L. (2019). Lo imaginario social en el mundo digital. Apuntes sobre dos investigaciones acerca de las Nuevas Tecnologías e Internet. Pluriversidad, 3, 141-168. https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v3i3.2240

Crespo, J. (2010). Imaginarios Sociales de calidad de vida en prensa online hispanoamericana. [Tesis de Bachillerato, Universitat Abat Oliba CEU]. EBSCO Central.

De Miguel Zamora, M. (2011). Un nuevo modelo motivacional determinado por la seducción de los metaversos. El proceso hacia la identidad virtual. II Congreso Internacional Sociedad Digital: espacios para la interactividad y la inmersión, 23-30.

Del Valle, N., & Carreño, F. (2020). Diversos pero concentrados: percepciones de comunicadores sobre el pluralismo de los medios digitales en Chile. Comunicación y Medios, 29 (42), 30-43. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2020.57636

Gadalla, E., Keeling, K., & Abosag, I. (2013). Metaverse-retail service quality: A future framework for retail service quality in the 3D internet. Journal of Marketing Management, 29(13), 1493-1517. https://doi.org/10.1080/0267257X.2013.835742

Gargurevich, J. (2012). Los medios masivos de información en el Perú, 1980-2012. Conexión, (1), 11-31.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo Veintiuno Editores.

Segovia, P., Basulto, O., & Zambrano, P. Z. (2018). Imaginarios sociales y representaciones: su aplicación a análisis discursivos en tres ámbitos diferentes. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 41, 79-102. https://doi.org/10.5944/empiria.41.2018.22605

Lee, J. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth. International journal of advanced smart convergence, 10(3), 72-80.

Mayorga, A., Nahuelpi, C., y Nitrihual, L. (2013). El imaginario social de la mujer mapuche en el discurso de la prensa en Chile. El ejemplo del diario El Austral de La Araucanía. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(2), 767-782. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43470

Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497.

Petrosyan, A. y Aristova, M. (2022). The Impact of the Introduction of the Metaverse Concept in the Company's Business Model. Russian regions in the focus of change: collection of report. Ekaterinburg, 1, 247-252.

Pintos, J. (2005). Comunicación, construcción de la realidad e imaginarios sociales. Utopía y praxis latinoamericana, 10(29), 37-65. https://doi.org/10.7236/IJASC.2021.10.3.72

Pintos, J. (2004). Inclusión/exclusión. Los Imaginarios Sociales de un proceso de construcción social. Ciencias Sociales y Humanidades. 16, 17-52.

Pintos, J. (1995). Los imaginarios sociales: la nueva construcción de la realidad social. Editorial Sal Terrae.

Taylor, C. (2006). Imaginarios sociales modernos. Editorial Paidos.

Valdivielso, J. (2017). Sociedad y nuevas tecnologías: ventajas e inconvenientes. Almenara revista extremeña de ciencias sociales, (9), 5-45.

Vásquez, B. A. (2021). Imaginarios construidos de la migración en la prensa digital ecuatoriana. Caso de estudio: El Universo, El Comercio y El Heraldo. [Tesis de bachillerato en Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación Social].

Xu, M., Niyato, D., Kang, J., Xiong, Z., Miao, C., y Kim, D. I. (2021). Wireless Edge-Empowered Metaverse: A Learning-Based Incentive Mechanism for Virtual Reality [Conferencia] IEEE International Conference on Communications, Seoul, Korea Republic. https://doi.org/ 10.1109/ICC45855.2022.9838736